3nfocus uusi logo

Miten saan asialleni näkyvyyttä verkkomediassa?

Kun näet tuon kysymyksen, saatat mielessäsi ensimmäiseksi pohtia mitä tarkoitamme verkkomedialla. Tänä päivänä se tarkoittaa koko mediaa.

Media alkoi laajasti mennä nettiin noin 15 vuotta sitten, eikä nykyisin ole enää säännöllisesti julkaistavia medioita, jotka eivät olisi ensi- tai toissijaisesti verkkomedioita. Ensisijaisuus tarkoittaa sitä, että pääosa kyseisen median tuloista tulee verkosta ja siellä on myös pääosa kyseisen median seuraajista. Verkkomedioista tuli julkaisijoille myös taloudellisesti printtiversioita tärkeämpiä noin 10 vuotta sitten.

Verkkomedia on printtiä paljon parempi julkaisumuoto siinä mielessä, että se mahdollistaa lukijoiden määrän ja heidän käyttäytymisensä seurannan huomattavasti printtiä tarkemmin, kuten oheisesta koko ajan päivittyvästä listauksesta käy ilmi https://fiam.fi/tulokset/

Listalla verkkomediat on laitettu suuruusjärjestetykseen ns. kokonaistavoittavuuden (digi + printti) mukaan. Sitä, miten eri mediat menestyvät tai jotakin juttua luetaan juuri tällä hetkellä, voi seurata  www.ampparit.com -palvelussa.

Saat asiallesi näkyvyyttä verkkomediassa, kun se on riittävän kiinnostava, yllättävä, ajankohtainen ja läheinen – ja se ylittää juuri sillä hetkellä uutiskynnyksen.

Uutiskynnys mediassa vaihtelee uutiskiireiden mukaan päivittäin ja jopa hetki hetkeltä. Omaa asiaa ei todennäköisesti kannata tyrkyttää medialle esimerkiksi juuri sillä hetkellä, kun maailmalle ilmoitetaan paavin valinnasta. Uutiskynnykseen liittyy myös mediaviestinnässä aina mukana oleva epävarmuus, koska kukaan ei voi tietää tarkkaan etukäteen mitä mediassa on huomenna. Juuri sen vuoksi mediaviestintä parhaimmillaan on myös avautuvien tilaisuuksien hyödyntämistä salamannopeasti.

Vaihtelevasta uutiskynnyksen korkeudesta huolimatta asiasi todennäköisesti saa verkkomediassa julkisuutta, ellei heti, niin myöhemmin, jos se täyttää jo mainitut   uutiskriteerit.

Kiinnostavuus on perusedellytys saada julkisuutta. Jopa erittäin tavallisesta aiheesta voi saada kiinnostavan, kun sitä lähestytään tuoreesta tai omintakeisesta näkökulmasta.  Yllättävyys voittaa normaalin, ennakoitavissa olleen tapahtuman tai asian. Ajankohtaisuus määrittelee heti, onko toimitus asiasta kiinnostunut eli miksi siitä pitäisi kirjoittaa juuri nyt? Läheisyys uutiskriteerinä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että alueelliset ja paikalliset mediat kirjoittavat mieluiten oman alueensa tapahtumista ja valtakunnan mediat asettavat mielellään kotimaan tapahtumat ulkomaiden edelle.

Verkko- ja printtimedian ero on valtava: verkkomediaa voidaan tehdä ja tehdään usein vuorokauden ympäri, kun taas printti ilmestyy kerran päivässä tai paljon harvemmin. Siten verkkomediassa myös julkaistaan moninkertainen määrä juttuja printtimediaan verrattuna, mikä tarjoaa myös sinun asiallesi paremmat läpimenomahdollisuudet kuin pelkän printtimedian aikaan.

Tehokas viestijä ymmärtää ja osaa käyttää hyväksi sitä, että verkkomedia on samaa puuta sosiaalisen median ja muun oman median kanssa. Niitä samanaikaisesti hyödyntämällä viestinnän tehot voidaan nostaa tasolle, josta printtimedian aikana ei voitu uneksiakaan – ja se on meidän kaikkien ulottuvilla.

 

Ota yhteyttä joko lomakkeella, soittamalla tai chatbotin kautta ja varaa maksuton alkukartoitus!

Scroll to Top