TIETOTURVA

tietoturvakartoitus

Tietoturvakartoitus

 

Tietoturvakartoitus on systemaattinen prosessi, jonka avulla arvioidaan organisaation tietoturvan tasoa. Se auttaa tunnistamaan ja ymmärtämään tietoturvariskejä ja heikkouksia sekä antaa tietoa niiden korjaamiseksi. On tärkeää, että yritykset huolehtivat salassapitosopimuksen tekemisestä ennen tietoturvakartoituksen aloittamista.

Sopimus suojaa sekä yrityksen luottamuksellisia tietoja, joita tietoturvakartoituksessa saatetaan käydä läpi, että myös tietoturvakartoituksen suorittavan konsultin omia luottamuksellisia menetelmiä ja työkaluja.

Tietoturvakartoituksen laajuus vaihtelee yleensä organisaation koon ja tarpeiden mukaan, mutta yleisesti se kattaa seuraavaksi luetellut vaiheet.

Tietoturvakartoitus sisältää tyypillisesti seuraavat vaiheet:

1. Suunnittelu:

  • Kartoituksen tavoitteiden ja laajuuden määrittäminen
  • Tietolähteiden tunnistaminen
  • Aikataulun ja budjetin laatiminen

2. Tiedonkeruu:

  • Haastattelut johdon ja työntekijöiden kanssa
  • Kyselyt ja lomakkeet
  • Järjestelmien ja verkkojen skannaaminen
  • Dokumentaation tarkastelu

3. Riskien arviointi:

  • Tunnistettujen tietoturvariskien analysointi
  • Riskien todennäköisyyden ja vakavuuden arviointi
  • Riskien priorisointi

4. Raportointi:

  • Kartoituksen tulosten kokoaminen raporttiin
  • Suositusten antaminen tietoturvan parantamiseksi
  • Johtopäätösten ja seuraavien toimenpiteiden esittäminen

Tietoturvakartoituksen hyödyt:

  • Tietoturvariskien ja heikkouksien tunnistaminen
  • Tietoturvan parantamiseen tarvittavien toimenpiteiden suunnittelu
  • Tietoturvan hallinnan tehostaminen
  • Säännönmukaisuuden varmistaminen
  • Yrityksen maineen suojaaminen

Tietoturvakartoitus on tärkeä osa tietoturvan hallintaa. Se tulisi suorittaa säännöllisesti, jotta varmistetaan, että organisaation tietoturva pysyy ajan tasalla uhkien ja riskien muuttuessa.

TIETOSUOJA

 

Yrityksen tietosuoja on olennainen osa liiketoimintaa ja se pitää sisällään monia osa-alueita. Se tarkoittaa käytäntöjä ja toimenpiteitä, joiden avulla suojataan yrityksen henkilötietoja ja muita luottamuksellisia tietoja. Tietosuoja koskee kaikkia yrityksen toimintoja, mukaan lukien verkkosivustot, sovellukset, sähköpostit ja paperilla olevat asiakirjat.

Tietosuojan tavoitteet ovat:

  • Henkilötietojen luottamuksellisuuden, eheytensä ja käytettävyyden varmistaminen
  • Yksityisyyden suojaaminen
  • Tietoturvariskien minimointi
  • Säännönmukaisuuden varmistaminen tietosuojalainsäädännön kanssa

Tärkeimmät tietosuojaperiaatteet ovat:

  • Laillisuus: Henkilötietoja saa kerätä ja käsitellä vain laillisin perustein.
  • Tarkoituksenmukaisuus: Henkilötietoja saa kerätä ja käsitellä vain tiettyjä, nimenomaisia ja laillisia tarkoituksia varten.
  • Vähäisyys: Henkilötietojen on oltava asianmukaisia, olennaisia ja rajoitettuja tarkoituksiin, joita varten niitä käsitellään.
  • Tarkkuus: Henkilötietojen on oltava tarkkoja ja tarvittaessa päivitettäviä. Epätarkat henkilötiedot on poistettava tai oikaistava viipymättä.
  • Säilytysaika: Henkilötietoja saa säilyttää vain niin kauan kuin on tarpeen niiden käsittelyn tarkoitusten kannalta.
  • Eheys ja luottamuksellisuus: Henkilötietoja on käsiteltävä asianmukaisella tavalla turvallisuustoimilla, jotka estävät niiden luvattoman käsittelyn, kuten luvattoman käytön, paljastamisen, muuttamisen tai tuhoamisen, taikka vahingossa tapahtuvan häviämisen.
  • Vastuuvelvollisuus: Rekisterinpitäjän on voitava osoittaa noudattaneensa näitä periaatteita.

Tietosuoja keskittyy yksilöiden oikeuksien suojaamiseen heidän henkilötietojensa käsittelyssä. Se varmistaa että tietoja kerätään, käytetään ja jaetaan asianmukaisesti. Tietosuoja-asetukset, kuten EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR), säätelevät näitä käytäntöjä.

Tietoturva puolestaan keskittyy tietojen suojaamiseen luvattomalta käytöltä, paljastamiselta, muuttamiselta tai tuhoamiselta. Tämä koskee kaikkia tietoja, ei vain henkilötietoja.

Tietoturvatoimenpiteet ovat olennainen osa tietosuojaa. Vahvat tietoturvatoimet auttavat varmistamaan, että henkilötietoja käsitellään asianmukaisesti ja että ne on suojattu luvattomalta käytöltä.

Tekoälya voidaan valjastaa moniin hyödyllisiin tehtäviin organisaatiossa, mutta on myös huomioitava sen mukanaan tuomat haasteet kuten tietosuojasta huolehtiminen.

Scroll to Top